آيا کولر آبي ضرر هم دارد؟
نوشته شده توسط : حسین شجاعی

 کولر آبي دستگاه سرمايشي متداولي است که مصرف آن قدمت ديرينه‌اي در ايران دارد. قيمت تمام شده ارزان کولر آبي، استفاده آسان و مصرف برق پايين در مقايسه با ديگر دستگاه‌هاي تأمين سرمايش بخصوص کولرهاي گازي باعث شده که کولر آبي گزينه نخست مصرف کننده‌ها در مناطق آب و هواي خشک باشد. در اينجا به برخي از ضررهاي احتمالي کولر آبي براي شما اشاره مي کنيم.

ضرر کولر آبي براي بدن انسان

مشکل و دغدغه اصلي در کولر آبي اين است که اين کولر در معرض گردوغبار و آلاينده‌هاي هوا قرار دارد و به‌راحتي مي‌تواند آلودگي و عوامل بيماري‌زا را به محيط خانه منتقل کند. معمولاً استفاده از کولرهاي آبي در فصل گرما عوارضي روي بدن و سلامت افراد باقي مي‌گذارد که عبارت‌اند از:

 

  1. مشکل تنفسي

پوشال خيس محل مناسبي براي رشد عوامل بيماري‌زا است به همين خاطر توصيه مي‌شود که حتماً هرساله پوشال کولر آبي تعويض شود چراکه رطوبت و نرسيدن نور خورشيد موجب رشد قارچ و باکتري در پوشال شده و از طريق جريان هوا و دريچه کولر وارد محيط داخل خانه مي‌شود و ممکن است منجر به بيماري‌هاي تنفسي مثل ذات‌الريه عفوني شود. براي پيشگيري از ابتلا به مشکلات تنفسي توصيه مي‌شود که کولرها هرساله به‌صورت دوره‌اي و منظم سرويس و تميز شوند، و فيلتر کولر هرچند ماه يک‌بار عوض شود.

  1. سردرد، خستگي و حس بيمار بودن

معمولاً کارمنداني که ساعات طولاني زير باد کولر قرار مي‌گيرند پس از ترک محل کار حس خستگي مفرط، سردرد و ضعف دارند. اين علائم که سندرم ساختمان بيمار نام دارند بعد از خروج از ساختمان در هواي آزاد از بين مي‌روند. علت اصلي سندرم ساختمان بيمار قرار گرفتن طولاني‌مدت در معرض باد کولر است. محققان توصيه مي‌کنند براي پيشگيري از ابتلا به اين سندرم بهتر است که ساعات طولاني در معرض باد کولر نباشيد و هرچند ساعت يک‌بار از فضا خارج شويد و هواي آزاد استنشاق کنيد.

  1. انتقال آلاينده‌ها به محيط داخل

مشکل و دغدغه اصلي در کولر آبي اين است که اين کولر در معرض گردوغبار و آلاينده‌هاي هوا قرار دارد و به‌راحتي مي‌تواند آلودگي و عوامل بيماري‌زا را به محيط خانه منتقل کند.

  1. خشکي پوست

قرار گرفتن طولاني‌مدت در هواي سرد و خشک باعث از دست دادن رطوبت پوست و خشکي آن مي‌شود. گاهي نيز اثر شکنندگي و خشکي روي موها بخصوص در رابطه با مصرف کولرهاي گازي ديده مي‌شود. بهترين راه استفاده از لوسيون‌هاي مرطوب کننده است. معمولاً در فصل تابستان با بالا رفتن مصرف کولر مراجعه به پزشکان براي عارضه‌هاي پوستي و مشکلات گوش، حلق بيني، و دستگاه تنفسي نيز افزايش مي‌يابد.

براي مطالعه بيشتر در زمينه مزايا و معايب کولر آبي به مجله ونداد تجهيز مراجعه کنيد.





:: برچسب‌ها: کولر گازی , اسپلیت , خرید کولر مناسب , کولر آبی , خرید کولر آبی , خرید کولر گازی , کولر ,
:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: